1. DEFINISI
1.1 Apa itu Pangkalan Data
1.1 Apa itu Pangkalan Data
Pangkalan data merupakan satu sistem simpanan data yang tersusun, biasanya dalam bentuk elektronik. sistem pemprosesan fail Tradisional sistem yang dilaksanakan secara manual dan tradisi. Data dan maklumat disimpan di dalam fail-fail kertas yang kemudiannya disimpan di dalam kabinet-kabinet khas. Fail yang disimpan adalah mengikut turutan abjad dan nombor rujukan supaya pencarian fail dapat dilakukan dengan sempurna.
rujukan :
( http://rezzennross.comze.com/Assignment/PDF%20@%20ICT/apa%20itu%20pangkalan%20data.pdf )rujukan :
2. FUNGSI-FUNGSI SISTEM PANGKALAN DATA
1. Penyimpanan, Capaian Dan Kemaskini
Sistem Pengurusan Pangkalan Data (DBMS) menyediakan perkhidmatan seperti penyimpanan, capaian dan pengemaskinian data dalam pangkalan data
2. Menyediakan Katalog Percuma
Sistem Pengurusan Pangkalan Data (DBMS) menyediakan suatu katalog yang mengandungi maklumat tentang data dan katalog yang boleh dicapai oleh pengguna.
3. Menyokong Transaksi
Transaksi adalah suatu unit kerja yang mengandungi beberapa arahan pengemaskinian terhadap data
4. Kawalan Keserentakan
Sistem Pengurusan Pangkalan Data (DBMS) memastikan pangkalan data dikemaskini dengan tepat jika ramai pengguna mengemaskinikan pangkalan data secara serentak
5. Pemulihan Daripada Kegagalan Sistem
Sistem Pengurusan Pangkalan Data (DBMS) menyediakan kemudahan untuk memulihkan pangkalan data apabila berlaku kerosakan
6. Hak Kuasa
Kemudahan ini untuk memastikan orang yang berhak sahaja dibenarkan untuk memcapai data
7. Perkhidmatan Integriti
Perubahan data mesti mengikut kekangan atau syarat yang telah ditentukan. Kemudahan ini adalah untuk menjaga ketetapan data
8. Perkhidmatan Utiliti
Kemudahan yang disediakan untuk menyelenggara pangkalan data melalui penyuntingan data, penghapusan rekod, membina fail-fail baru dan sebagainya.
rujukan:
( http://kamicikguit.blogspot.com/2012/12/kelebihan-pangkalan-data.html )
2.1 DUA CONTOH PENGGUNAAN PANGKALAN DATA
2.1.1 Penggunaan Pangkalan Data dalam Bank dan Institusi Kewangan
Pemprosesan data yang melibatkan akaun-akaun simpanan, simpanan tetap, pinjaman, pelaburan, analisis keuntungan dan sebagainya adalah antara operasi organisasi-organisasi kewangan. Langkah-langkah yang digunakan adalah piawai dan berulangan. Penggunaannya dalam institusi kewangan ini meliputi aktiviti pemindahan wang secara elektronik.
Contohnya sebuah bank mempunyai terminal di setiap cawangannya di seluruh negara dan juga di pasaraya, stesen minyak, sekolah, kilang, rumah, hotel, dan sebagainya. Majikan akan memindahkan gaji ke dalam akaun pekerjanya dengan memasukkan nombor pengenalan pekerjanya seterusnya wang gaji dipindahkan ke dalam akaun pasaraya, hotel, atau stesen minyak apabila membuat sesuatu pembelian. Ternyatalah tujuan utama penggunaan Pangkalan Data dalam institusi kewangan dapat membantu dalam menyusun segala urusan pelanggan serta menyediakan perkhidmatan yang lebih baik dan cekap.
2.1.2 Penggunaan Pangkalan Data Dalam Bidang Pendidikan
Kini dalam era dunia sains dan teknologi yang semakin canggih, Pangkalan Data mungkin mengambil alih peranan buku dalam menyimpan data-data dan sumber maklumat lain yang berkaitan, contohnya pendaftaran pelajar, penjadualan kelas, pemprosesan keputusan peperiksaan, penyimpanan peribadi pelajar dan guru boleh dilaksanakan oleh Pangkalan Data dengan berkesan dan cepat dalam membantu pihak pentadbiran.
Kini keputusan SPM dan STPM turut diproses oleh sistem tersebut. Di IPT juga tugas-tugas pengautomatikan pejabat, pemprosesan keputusan peperiksaan dan pelbagai lagi tugas-tugas yang berkaitan dengan Data dapat dilaksanakan dengan mudah. Oleh itu Pangkalan Data kini sangat dititikberatkan dalam pelbagai bidang dan hampir kesemua Organisasi-organisasi mengunakannya.
2.2 Kelebihan menggunakan Pangkalan Data.
Maklumat yang disimpan akan lebih tersusun dan teratur dan ini akan memudahkan untuk mencapai, menambah, membuang dan mengemaskini sebarang maklumat yang ada. Sistem ini lebih selamat diguna pakai baik dari segi keselamatan nya juga.
I. Pangkalan Data dapat memudahkan pencarian maklumat, proses yang dilalui lebih cepat berbanding kaedah tradisional yang digunapakai pada masa dahulu.
II. Maklumat-maklumat penting dapat disimpan dengan lebih selamat jika berlaku perkara-perkara yang tidak diingini. Sebagai contoh, kebakaran, kecurian maklumat, fail penyimpanan rosak dan sebagainya.
III. Penggunaan Pangkalan Data juga dapat menjimatkan ruang pejabat iaitu tidak perlu menyediakan ruang penyimpanan fail-fail maklumat. Dengan ruang pejabat yang lebih besar, pekerja akan merasa selesa ketika bekerja, ini secara tidak langsung dapat meningkatkan produktiviti syarikat
IV. Penjimatan dari segi kos kertas dan penyediaan ruang penyimpanan yang berhawa dingin dan setiap maklumat yang terkini dapat dicapai dengan mudah kerana kegagalan penyampaian maklumat terkini akan memberi masalah yang besar.
V. Mengawal ulangan-elakkan pembaziran ruang storan, tenaga dan kos serta mengurangkan percanggahan data yang sama. Berkongsi data dan membenarkan ramai pengguna mencapai.
( http://rezzennross.comze.com/Assignment/PDF%20@%20ICT/apa%20itu%20pangkalan%20data.pdf )
V. Mengawal ulangan-elakkan pembaziran ruang storan, tenaga dan kos serta mengurangkan percanggahan data yang sama. Berkongsi data dan membenarkan ramai pengguna mencapai.
( http://rezzennross.comze.com/Assignment/PDF%20@%20ICT/apa%20itu%20pangkalan%20data.pdf )
2.3 CONTOH-CONTOH PANGKALAN DATA
2.3.1 Sistem pinjaman buku perpustakaan secara online.
- Sistem pinjaman buku dan pemulangan buku secara online memudahkan semua pengguna untuk meminjam buku dimana melalui cara online ianya lebih cepat dan kemas. Cara ini juga menjimat masa kerana pengguna tidak perlu ke perpustakaan hanya melalui sistem online.
2.3.2 Sistem maklumat pelajar
- Penggunaan sistem ini memudahkan proses pendaftaran kemasukan ke pusat pengajian tinggi ataupun sekolah. Sistem ini lebih cepat dan menjimat masa pengguna pada masa ini.
(https://www.google.com/search?q=pendaftaran+pelajar+baru)
2.3.3 Pangkalan Data Maybank2u
-Saya menggunakan sistem pengeluaran dan penyimpanan secara online. Sistem ini memudahkan para pengguna untuk menyimpan dan mengeluarkan wang pada bila-bila masa yang diperlukan.
3. FUNGSI-FUNGSI MS ACESS
3.1 Table
- Langkah membuat Table
1. Pada jendela database klik Table.
2. klik dua kali create table in design view
3. pada jendela table ketikan field-field table beserta tipe datanya.
4. Pilih File �� Save.
5. tutup table untuk membuat table-table lainnya.
1. Pada jendela database klik Table.
2. klik dua kali create table in design view
3. pada jendela table ketikan field-field table beserta tipe datanya.
4. Pilih File �� Save.
5. tutup table untuk membuat table-table lainnya.
Menu table berfungsi untuk pembuatan tabel dan pengaturannnya, dan penjelasannya sebagai berikut: Insert digunakan untuk membuat tabel Columns to the left berfungsi menambahkan kolom pada bagian kiri Columns to the right berfungsi menambahkan kolom pada bagian kanan Rows Below berfungsi menambahkan baris pada bahagian bawah table Rows Above berfungsi menambahkan baris
pada bahagian atas Cells berfungsi untuk menambahkan baris atau kolom
3.2 Form
Form digunakan untuk merepresentasikan ke user atau menerima inputan dari user data-data dalam tabel/query dalam bentuk interface grid, tombol, dan lain-lain kontrol windows. form dalam access biasa dimasukkan ke dalam form lain sebagai control sub form, biasanya jika bekerja dalam transaksi master-detail.
1. Icon Form digunakan untuk membuat formula database baru.
2. Split Form digunakan untuk suatu formula sehingga menjadi dua formula yang berbeda.
3. Multiple Items digunakan untuk membuat form yang biasa menampilkan isi database yang telah dimasukkan.
4. PivotChat digunakan untuk membuat grafik berdasarkan suatu database.
5. Blank Form digunakan untuk membuat formula yang kosong sehingga user biasa mendesain sendiri suatu formula yang diinginkan.
6. More Form digunakan untuk digunakan untuk menampilkan daftar perintah yang digunakan untuk memilih daftar form lainnya.
7. Form Design digunakan untuk mendesign form sesuai dengan user.
3.3 Query
Query adalah 'permintaan data' berupa bahasa bisnes, untuk mengolah data dalam table menjadi satu informasi yang boleh dimengertikan. Seperti mengelompokkan sepuluh penjualan terbesar oleh pelanggan yang dimiliki. Biasa berdasarkan pada satu table saja, atau pada dua/lebih table, ataupun berdasarkan pada query yang telah ada.
Dengan Query kita dapat :
a. Menampilkan data-data tertentu pada suatu table, contohnya kita hanya ingin melihat data pada table barang yang kode barangnya “B001”
b. Menampilkan data dari dua table atau lebih dengan syarat antara table itu ada field yang berhubungan. Contohnya kita ingin melihat Nombor Faktur “F0001” itu siapa pemiliknya. Di sini kita mengambil data dari table Header Penjualan dan Table Karyawan, Sebagai penghubungnya adalah field NIK.
c. Dapat melakukan operasi perhitungan.
3.4 Report
Report, sama seperti form, digunakan untuk merepresentasikan hasil olahan data menjadi informasi yang siap di cetak di lembaran kertas. Cara yang terbaik membuat laporan penjualan adalah dengan membuat Laporan Penjualan tersebut dengan menggunakan Report. Dengan Report laporan dibuat dengan cepat dan berkesan.
Report dapat dibuat dengan dua cara iaitu manual dan wizards. Pada tutorial terdapat beberapa contoh pembutan report.
1. Report digunakan untuk membuat format laporan dalam versi standar MS Access 2007
2. Labels digunakan untuk membuat label dari database yang sedang aktif.
3. Blank Report digunakan untuk membuat format laporan yang kosong sehingga user bisa membuat format laporan yang diinginkan.
4. Report Wizard digunakan untuk membuat format laporan berdasarkan tuntutan yang disediakan dalam MS Access 2007.
5. Report Design digunakan untuk merancang format laporan sesuai dengan user.
4. CARA PENGGUNAAN MS ACESS
4.1 Table digunakan
untuk menyimpan data.
4.2 Query digunakan
untuk memanipulasi data
4.4 Report digunakan
untuk membuat laporan
5. KESIMPULAN
MS Acess adalah satu langkah yang bijak dan memudahkan para pengguna. penggunaannya meliputi semua peringkat atau bidang yang berkaitan dengan pendidikan,perniagaan, kesihatan dan sebagainya. semua data-data yang disimpan adalah kemas,selamat dan mudah untuk menggunakannya semula. ini memudahkan proses penyimpanan data dan boleh dikemaskinikan dari semasa ke semasa. MS Acess telah banyak memberi kebaikan kepada masyarakat masa kini. Contohnya di bidang pendidikan dengan adanya kemudahan yang canggih ini maka segala urusan pendaftaran kemasukan, mengetahui keputusan peperiksaan boleh dibuat secara online. Begitu juga sistem pinjaman buku dan pemulangan buku boleh dibuat secara online. Penggunaan sistem ini banyak memberi manafaat kepada semua pengguna dari pelbagai bidang.
MS Acess adalah satu langkah yang bijak dan memudahkan para pengguna. penggunaannya meliputi semua peringkat atau bidang yang berkaitan dengan pendidikan,perniagaan, kesihatan dan sebagainya. semua data-data yang disimpan adalah kemas,selamat dan mudah untuk menggunakannya semula. ini memudahkan proses penyimpanan data dan boleh dikemaskinikan dari semasa ke semasa. MS Acess telah banyak memberi kebaikan kepada masyarakat masa kini. Contohnya di bidang pendidikan dengan adanya kemudahan yang canggih ini maka segala urusan pendaftaran kemasukan, mengetahui keputusan peperiksaan boleh dibuat secara online. Begitu juga sistem pinjaman buku dan pemulangan buku boleh dibuat secara online. Penggunaan sistem ini banyak memberi manafaat kepada semua pengguna dari pelbagai bidang.
No comments:
Post a Comment